Wij gebruiken cookies voor de beste ervaring van de website. Meer informatie.

Accepteer!
Terug naar Email Algemeen

Datagedreven e-mailmarketing staat aan de basis van loyaliteit en retentie bij Jumpsquare.

Jumpsquare Email Case Hero
Jumpsquare JumpXL Logo Wide

At a glance

  • Herinrichting en opschoning van bestaande database
  • Verbeteren van deliverability
  • Ontwikkeling van een nieuwe mobile-first template
  • Inrichting van geautomatiseerde e-mailcampagnes

Over Jumpsquare Group en hun uitdaging

Jumpsquare Group heeft meer dan dertig indoor trampolineparken in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland onder de labels Jumpsquare en Jump XL. Jumpsquare Group beschikte al over een Email Service Provider (ESP), gebaseerd op ActiveCampaign, en een koppeling met het boekings- en ticketingsysteem van Jumpsquare Group. De database van T2Connect was gevuld met +-70.000 profielen van boekers en bezoekers, maar deze data werd niet actief gebruikt. Aan ons de uitdaging om met e-mail meerwaarde te creëren in de customer experience van bezoekers en loyaliteit en herhaalbezoeken te stimuleren.

Betrouwbare profielen op basis van data

Om de datastromen in kaart te krijgen, startten we met een analyse op de data die binnenkwam in het e-mailsysteem. Samen met de klant hebben we vervolgens de gewenste situatie in beeld gebracht en gedefinieerd welke data we nodig hadden - en welke data niet meer - om die te realiseren.

We hebben het account opnieuw gestructureerd om een meer flexibel en efficiënt systeem te krijgen, met één database voor alle parken van zowel Jumsquare als Jump XL. In de oude situatie moest voor ieder park een aparte mailing opgesteld worden - een grote en foutgevoelige klus. Met de nieuwe inrichting hoeft er per label en land maar één mail te worden gemaakt. Vervolgens gebruiken we de betrouwbare data om te segmenteren en dynamisch specifieke content te tonen op basis van het park waar iemand een boeking heeft gedaan, of om e-mails te personaliseren door aankoophistorie te gebruiken.

 

 



Vernieuwde mobile-first template

Het oude template sloot niet aan bij de energie die Jumpsquare en Jump XL uit willen stralen en de content daarbij past. Ons redesign had een duidelijk doel: het maken van een mobile first en dark mode-friendly template. We hebben het template opgebouwd met een overzichtelijke blokkenstructuur. Met de drag-en-drop designer is het daardoor mogelijk om binnen no-time vanaf niets een mail op te bouwen voor beide labels!

Verbeterde deliverability

Uit testen en rapportages bleek dat veel mailings niet aankwamen of in de spambox terecht kwamen. Dat zorgde voor lage open ratios en weinig interactie in de e-mails. Wij hebben onderzoek gedaan naar de oorzaak en een analyse gemaakt van de deliverability van e-mails. Met die bevindingen konden we de domeinroutering voor Jumpsquare en Jump XL op orde brengen en een concreet contentadvies geven voor e-mails. Dat heeft gezorgd voor een enorm positief resultaat: open ratios stegen van gemiddeld 20% naar 40%, met uitschieters naar 50% tot 70% voor meer specifieke en relevante campagnes op basis van de gebruikersprofielen.

Automation Mockup

Marketing automation voor de optimale customer experience

Automatisering speelt een belangrijke rol in het bieden van een optimale customer experience en het stimuleren van herhaalbezoeken.

Een manier waarop we die herhaalbezoeken stimuleren is met een verjaardagsflow. We starten met profielverrijking en gebruiken de verjaardag van de hoofdboeker als inhaker. In een e-mail vragen wij de boeker de verjaardag van zijn of haar kind in te vullen, in ruil voor een leuke verrassing voor de verjaardag. Als een kinderverjaardag bekend is, start een maand voor die verjaardag een flow waarin kinderfeestjes gepromoot worden in combinatie met een kortingsactie. 

Daarnaast wordt marketing automation bij Jumpsquare en Jump XL ingezet om klanttevredenheid te meten na een bezoek, om inactieve gebruikers terug te winnen en om klanten zo goed mogelijk voor te bereiden op hun bezoek aan een park.

 

Resultaten

Voordat we actief aan de slag gingen met e-mailmarketing en automation genereerde het kanaal e-mail vrijwel geen conversies. Maar sinds de start van deze samenwerking is de toegevoegde waarde van e-mailmarketing enorm gestegen.

Voor de periode januari t/m september 2022:

✅ Meer dan 790.000 verzonden e-mails
✅ Ruim 110.000 profielen in de database verrijkt met data
✅ Een stijging in open rate van 20% naar 37% over alle verzonden e-mails
✅ Groei van de database met meer dan 40.000 contacten

Jelle IDF NB vierkant v4

Ook een datagedreven retentiestrategie?

Jelle Marra
073 - 369 0000
j.marra@nobears.nl